bubbles.reismee.nl

Valencia 2

Zondag een half bewolkte dag, 17 graden. Op de camping is het rustig, weinig komen en gaan van kampeerders. De receptie is in het weekend gesloten, je kunt wel brood halen, inschrijven bij aankomst en betalen als je weggaat. Er is een belgisch stel aangekomen vanuit Alicante, ze klagen over veel harde wind en kou in de regio Alicante. Meer mensen die uit de regio Alicante komen klagen over het slechte weer. Alle campings meer naar het zuiden staan erg vol, er zijn veel meer Fransen dan andere jaren. Veel Fransen die voorgaande jaren in Marokko overwinterden zijn nu in Spanje neergestreken; ze durven om meerdere redenen deze winter niet naar Marokko. Rond drie-en zijn we gaan eten in een groot restaurant bij het strand. We hadden niet gereserveerd en moesten wachten tot er een tafel vrij kwam, hele families zaten te eten. We hebben lekker gegeten, maar de prijs was eerder nederlands dan spaans.

Maandag scheen de zon en werd het rond de 20 graden, de ochtend begon niet best, het douchewater was lauw, betalen per pin op de camping werkte niet en internet lag eruit. Er komen veel nieuwe kampeerders, er staat inmiddels een zeer internationaal gezelschap; we tellen vandaag 7 Nederlanders, een Deen, een Fin, 2 Duitsers, een Belg, een paar Engelsen, een camper van het eiland Man, 2 Fransen, een Zweed en een Oostenrijker. In de middag fietsen we  door het natuurpark en door de duinen, het strand is verlaten op een paar vissers en kite-surfers na. Bubbles is meegehold naast de fiets, ze vond het wel leuk. Enkele dagen geleden in Valencia een paar ansichtkaarten met postzegels gekocht, vandaag ontdekte ik dat de postzegels van citypost zijn en niet van het spaanse nationale postbedrijf. Geen idee waar ik kaarten met deze postzegels moet posten, dus morgen in Valencia maar op jacht gaan naar reguliere postzegels.

Dinsdag: vannacht is het hard gaan waaien en nu en dan regent het. We gaan met de bus naar Valencia. Eerst een paar kaarten posten in een citypost brievenbus, of ze ooit aankomen?, daarna naar het postkantoor om een reguliere postzegel voor de kaart naar Amerika. Het postkantoor is een mooi, enorm groot oud gebouw. We lopen binnen en komen in een grote hal met balies, het lijkt op een bank. Gelukkig is er een bewaker aanwezig en die wijst ons de postzegelautomaat. Je toetst de bestemming van je post in en moet betalen met munten, dan komt de juiste postzegel uit de automaat. Onder de automaat zit de brievenbus. Handig.

We gaan naar de overdekte markt om vlees te kopen, moeilijk, maar we kennen het woord entrecote. We kopen 2 plakken en de verkoopster is blijkbaar erg blij met ons, ze praat honderduit en we krijgen er een gedroogd worstje bij. Daarna bezoeken we alweer een kerk en de lakenhal. De lakenhal is een mooi oud gebouw met grote ruimtes, entreekosten 1 euro per persoon. Daarna geld pinnen bij een bank, ook af en toe nodig. Het pinbonnetje is wel erg uitgebreid, buiten het bedrag een heel verhaal over verantwoordelijkheden en kosten; dat weten we dan ook weer. We drinken koffie en eten een belegd stokbrood bij een bakker, kosten 4, 20 euro. Daarna naar een ander oud gebouw: de Mercado de Colon. Het is een oud spoorwegstation, nu ingericht met restaurantjes en een enkel winkeltje. De straten eromheen zijn winkelstraten en opvallend: de meeste winkels in deze buurt zijn niet gesloten tussen 14.00 en 17.00. Wat ook opvalt zijn de vele bruidshuizen en winkels met communiekleding in de stad. Overigens liep vroeger de rivier de Turia door de stad, maar het deel door de stad is drooggelegd. Er ligt nu een park, fietspad, fonteinen, speeltuinen etc in de rivierbedding. De bruggen zijn er nog wel.