bubbles.reismee.nl

Valencia

Inmiddels 70 km verder gereden naar Valencia, de weg naar de camping loopt door de stad, maar het is er niet echt druk. De camping ligt 1o km ten zuiden van Valencia. Het is een fantasieloze camping met een redelijke grootte van staanplaatsen voor Spanje. De receptiemedewerker is erg vriendelijk en geeft ons bij aankomst gelijk ook een schema met de tijden van de bus naar en van Valencia. In het goed onderhouden toiletgebouw zijn 3 koude douches(brrr) en 2 warme douches. Er staat een koudwaterwasmachine en ook een wasdroger. Op de camping staan camperaars van diverse nationaliteiten.

Op vrijdag gaan we met de bus naar het oude centrum van Valencia, met ons nog meer campingbezoekers, de busrit duurt minder dan een half uur.

Het is zonnig en er zijn overal mensen in de stad. We hebben een plattegrond van de oude stad, het is makkelijk om de weg naar mooie oude gebouwen te vinden. We komen eerst terecht in een oud klooster met een kerkmuseum. Het museum bestaat vooral uit oude schilderijen, een misboek uit de 16 e eeuw en oude kerkbankjes. Het gebouw heeft een heel mooie binnenplaats en een oude kapel. De overige delen zijn zoals zo vaak in dit seizoen gesloten ivm renovatie. Het gemeentehuis is een prachtig monumentaal gebouw, niet toegankelijk voor bezoekers, we bezoeken de overdekte markt, de winkeltjes in deze hal zijn veel luxer uitgevoerd dan in Zaragoza; en dan is er natuurlijk nog de kathedraal. De entree voor een bezoek aan deze kathedraal is voor senioren (ja, ja..) 3,50 euro. Je krijgt voor dat geld een cassetterecordertje met koptelefoon. Op de cassette staat veel uitleg over de bezienswaardigheden in de kathedraal. Een mooie en rijk versierde kathedraal, weer heel anders dan de kathedraal in Zaragoza en de andere spaanse kathedralen die we gezien hebben. In de stad zijn overal terrasjes en restaurantjes. Het is nog steeds wennen dat je kunt eten tussen 14.00 en 17.00 en dan weer na 20.00.

We hebben inmiddels de kustroute gefietst, Er loopt een fietspad net achter de duinen, vanuit Valencia naar een plaats veel zuidelijker. De duinen zijn niet hoog en begroeid. Overal zijn parkeerplaatsen aangelegd voor de strandbezoekers. Op een van deze parkeerplaatsen staan 6 campers uit diverse landen; wild kamperen zonder voorzieningen. Het is een leuke fietsroute waarbij je ook langs rijstvelden komt. Het zijn grote onder water staande velden waarop in dit seizoen geen rijstplanten groeien, maar wel watervogels wonen. De rijst die hier geteeld wordt, wordt in heel de regio gebruikt voor rijstgerechten zoals paella. Ergens in de duinen hebben we een groot restaurant ontdekt dat op zaterdagmiddag heel druk bezocht wordt ook al is er niemand aan het strand, behalve een paar vissers. We gaan er morgenmiddag eten. Het restaurant is nl alleen open van 13.30 uur tot 16.30 uur.

Vandaag was een zonnige dag voorspeld, dus vanmorgen maar de was gedaan op de hand, 4 euro voor een koudwater machine is toch wat veel van het goede. De zon hebben we niet gezien, maar door een windje was de was tegen de avond toch droog.