bubbles.reismee.nl

vertrokken uit Zaragoza

In de nacht van zondag op maandag is de storm gaan liggen en ’s-Morgens scheen de zon en was het bijna windstil, dat maakte de gevoelstemperatuur een stuk aangenamer. Rond de middag weer met de bus naar het centrum gegaan. In de bus raken we in gesprek met een spaanse dame die in oostenrijk heeft gewoond, zij spreekt engels en duits. Hoewel de bus elke 20 minuten komt, vindt zij het openbaar vervoer slecht geregeld. We wilden een oud paleis bezoeken, Palacio de la Aljaferia, gedeeltelijk gebouwd door de moren. Helaas was maar een klein deel van het paleis open. We kregen een gratis entreebewijs. Er was erg veel bewaking en we moesten bij de ingang eerst door een scanner, handtas en andere spullen moesten door een andere scanner, het leek wel een luchthaven. Het deel van het palacio dat we konden bezoeken is erg mooi, jammer dat het overgrote deel gesloten was voor publiek. Daarna naar de overdekte markthal. In deze hal worden groenten, fruit en vers vlees verkocht. Er zijn veel kleine winkeltjes. We kopen vlees en groenten voor ons avondmaal. Om 14.00 uur zijn bijna alle winkels gesloten, lunchtijd. De winkelstraten zijn verlaten, iedereen is lunchen lijkt het wel. We eten een broodje met koffie en een salade op een terrasje in de zon. De dressing op de salade is chocola. Bij terugkeer op de camping hebben wij weer nieuwe buren, 7 engelsen en een zweeds stel. De Zweden zijn op weg naar Marokko. Wij vinden Zaragoza een mooie en gezellige stad, met veel fietspaden.  Er is veel hoogbouw, maar in de buitenwijken zijn ook veel hofjes, elk hofje is geheel ommuurd, binnen de muren liggen de straten met huizen.

Dinsdag 10 februari om 8.00 schijnt de zon, we ruimen op en vertrekken richting Valencia. De eerste 30 km ten zuiden van Zaragoza is er voornamelijk veel druiventeelt, daarna wordt het landschap heuvelachtiger met veel akkerbouw. Ook ligt er nog sneeuw. We stoppen om te tanken bij een tankstation op 1200 meter hoogte. Er staat een bord dat verwijst naar een skigebied. We rijden tot ongeveer 50 km voor Valencia. De camping die we op het oog hebben is makkelijk te vinden, De camping heeft plaatsen op een heuvel met een mooi uitzicht op de omgeving. Het dorpje is klein en oud, met erg smalle straatjes. Er zijn wel een paar winkeltjes, maar die zijn tussen 14.00 en 17.00 gesloten. Het dorp maakt een verlaten indruk, alsof er maar weinig permanente bewoners zijn. Er liggen aan de hoofdstraat grote oude villa’s, ze zien er verlaten, maar goed onderhouden uit. Het is niet echt druk op de camping, weer voornamelijk engelsen op doorreis. De thermometer geeft 12 graden aan, in de zon is het lekker om buiten te zitten. Vandaag begon de dag druilerig, er valt niet echt veel regen, maar echt fietsweer is het ook niet. We nemen maar een rustdag. Morgen gaan we verder naar de kust, het weerbericht voorspelt veel regen. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 11 graden.

Nellie

Ha reizigers
jammer dat het weer jullie niet mee zit maar het is wel echt warmer dan in Grathem. Hier is alles nog rustig voor de carnavalsstorm. Er wordt nog gewerkt aan het carnavalskleed en nog bij de baas.dus wie staat er het beste voor? Ik denk jullie ondanks de niet zo goede weersberichten. Geniet maar van de mooie omgeving en de rust op de campings. Groetjes