bubbles.reismee.nl

Zaragoza

Vanuit Urrugne naar Zaragoza: tot Pamplona een mooie rit door de pyreneeën. De weg loopt door een dal, naast een rivier. Hier en daar liggen dorpjes, mooie huizen van steen  in een aparte stijl, heel anders dan elders in Spanje. Op zeker moment rijden we over een pas, de weg is goed, maar er is recent duidelijk enkele centimeters sneeuw gevallen, we rijden dus door een heel mooi sneeuwlandschap. Bij een tankstation stoppen we om te tanken, maar om onduidelijke reden is het tankstation vandaag gesloten. Er hangt wel een briefje op de deur met de reden van de tijdelijke sluiting, helaas is ons spaans niet toereikend. Rond Pamplona is er veel land en tuinbouw, stierenfarms en varkensfokkerijen. Hier en daar veel plastic kassen. Naar Zaragoza toe verandert het landschap, minder begroeiing. Bijna overal staan watersproeiers vast in de akkers. Ziet er soms wat vreemd uit omdat een deel van de akkers volledig onder water staat. We zijn kort na de middag in Zaragoza en besluiten eerst naar een groot winkelcentrum te gaan, Porte Venecia. Het is een enorm winkelcentrum met alle denkbare winkels met kleding, een megasupermarkt tot Ikea, een mooi opgezet centrum, veel winkels rondom een groot plein met fonteinen en terrassen. Hoewel de temperatuur rond 7 graden ligt maakt de zon het aangenaam. Op een terras drinken we koffie en eten een broodje. De koffie kost 1,20, toch een leuke prijs in vergelijking met koffie in Nederland. Daarna is de camping snel gevonden. Op de camping staan 5 engelse campers en de eigenaren zijn allemaal hun camper aan het wassen. Ze zijn vandaag aangekomen en er zit veel zout en modder op de camper, dat moet er af. Onze camper heeft hetzelfde probleem, maar met poetsen wachten we nog even.

In de nacht gaat het stormen en ook heel de zondag stormt het flink(windkracht 6). Rond de middag schijnt de zon, maar door de harde koude wind voelt het vreselijk koud aan. We nemen de bus naar het centrum van de stad(kwartiertje). We stappen uit bij het eindpunt van de buslijn, de chauffeur roept ons nog na dat de bus terug op hetzelfde punt vertrekt. Daar we niet weten waar we precies zijn, gaan we een leuk uitziend cafeetje in voor een kop koffie en het bestuderen van de plattegrond. We vragen de behulpzame ober om op de plattegrond aan te geven waar we ons bevinden. In de stad is erg veel volk op de been, opvallend veel bedelende mensen ook. De meeste winkels zijn gesloten, er zijn erg veel  kerken, maar de meeste zijn ook gesloten. In de paar kerken die wel open zijn is een eucharistieviering gaande. Het is er druk in alle restaurantjes en bars. Alles ziet er erg gezellig uit. We maken een wandeling door de stad en bezoeken de cathedraal. Het is een erg groot gebouw met vele torens en koepels. Elke koepel heeft prachtige schilderingen. In het midden van de cathedraal zijn nog minstens twee grote kapellen met altaar gebouwd, in een ervan is op dat moment een eucharistieviering. Heel het interieur van de kathedraal getuigt van een rijk verleden. Na nog een rondje langs oude gebouwen gaan we naar het cafeetje waar we de plattegrond bestudeerd hebben. We kunnen niet goed wijs uit de spaanse menukaart en dan duikt de ober op met een duitstalige en engelstalige versie van de menukaart. De kaarten zijn vast nog nooit gebruikt, ze zien eruit als nieuw. We maken een keuze en hebben heerlijk gegeten, een wat vreemde volgorde voor ons nederlanders, dat wel. Eerst gebakken aardappeltjes, gevolgd door kip/baconsalade en vervolgens flinterdunne gebakken filetlapjes in een sausje . Daarna met de bus terug naar de camping. De camping is eigenlijk een vrij kale vlakte met jonge aanplant, door de harde wind schudt de camper. Vanmiddag zijn er weer 8 nieuwe kampeerders gearriveerd. De meesten gaan morgen weer snel verder. De zon hebben we gevonden, maar de temperatuur is voorlopig niet beter dan in Nederland.