bubbles.reismee.nl

Agadir

Na een nacht met regen gistermorgen vanuit Talliouine naar Agadir gereden een afstand van ong. 200km. De schade door de vele regen was duidelijk, op verschillende plaatsen moesten we door het water en op sommige plaatsen kwamen weer modderstromen de weg op. Op een aantal plaatsen was men bezig bruggen te bouwen, of duikers onder de weg te maken. Daar was dan een omleiding via een zandpad. Een interessante onderneming bij dit natte weer. Rond de middag bereikten we de camping in Agadir. De camping staat bekend als slecht, maar in ons geval is het een veilige plek van waaruit we over enkele dagen in elk geval naar Marrakech kunnen rijden, ongeacht de hoeveelheid water die er de komende dagen gaat vallen, en er is 200 mm voor de komende 2 dagen voorspeld.

In Agadir was het bij aankomst zonnig en warm. De camping is goed gevuld. Uiteraard moest weer een formulier ingevuld worden en daarna mochten we een plek zoeken. De plek die ons beviel was door fransen gereserveerd zei de camping bewaker. Jammer, dan zoeken we een andere plek, maar even later kwam de campingdirecteur( bordje met deze titel stond prominent op zijn bureau) die zei dat we de plek wel mochten hebben. Hij wees ons erop dat deze plek veiliger was dan de plek die we inmiddels hadden uitgezocht. Die extra veiligheid zat hem in een gammel draadgaas dat op deze plek boven de 2 meter hoge muur staat. Dat gaasdraad ontbreekt op de andere plek. De blokkade van de plek werd persoonlijk door de directeur verwijderd, waarvoor dank.

Later die middag zijn we naar de 4 km verderop gelegen overdekte markt gefietst om mini-makaronen te kopen. Wij vinden deze homemade koekies heerlijk. Voor 4 dirham(40 eurocent)werd op onze fietsen gepast. Daarna naar een grote supermarkt waar men alcohol verkoopt gefietst. Bij deze supermarkt kostte de bewaking van onze fietsen maar 2 dirham.

In de avond zijn we gaan eten bij een Italiaans restaurant, na bijna 4 weken zeer luxe eten met een wijntje. Bij terugkomst om 21.00 uur bleek de campingpoort hermetisch gesloten, maar na wat rammelen aan de poort verscheen de nachtwaker en liet ons binnen.

Sinds vannacht regent het aan een stuk, windkracht 9. Vanmorgen was de voortent van onze franse overburen ingestort, een “catastrophe” volgens de andere campingbewoners. Niks zinnigs te doen in dit weer en onze satellietschotel is uit positie gewaaid. Bij het proberen weer tv beeld te krijgen ontvangen we plotseling een andere satelliet. Lukte nooit eerder, dus we laten de schotel zo wel staan: veel vrije zenders en BVN.

Weer of geen weer, diverse mannen komen hun diensten aanbieden, eentje wil onze camper wel overschilderen, een ander kan alles repareren en weer een ander wil onze gasflessen wel vullen, met propaangas, wordt er nog expliciet bij vermeld. Maar onze camper hoeft niet geschilderd of gerepareerd en gas hebben we genoeg. Geen zaken te doen dus. En tegen etenstijd kwam er een man met verse paling langs de deur.

Zojuist gehoord dat 20 km noordelijker de brug is weggespoeld, het is de plaats waar we vorig jaar 10 dagen op een camping hebben gestaan en om die camping te bereiken moesten we over 2 bruggen, de regen is de reden waarom we daar dit jaar niet zijn heengegaan.