bubbles.reismee.nl

naar Zagora

Vanmorgen was het droog en scheen het zonnetje, de rivier is flink gezakt. We besluiten nog maar eens te proberen richting Agadir te gaan, ook de Engelsen op de camping hebben hetzelfde plan. We komen bij de afslag richting Agadir en vragen de politie of de brug nu open is. Ze zeggen dat we maar moeten proberen. We nemen de afslag richting Agadir en staan meteen stop, een file naar de brug aan weerszijden van de rivier. Brug nog gesloten dus. We keren en rijden terug naar de politie op de kruising. We vragen wanneer de brug weer open gaat. Vanavond zeggen de heren, de brug wordt nu gerepareerd. Hmm, vanavond kan ook morgenavond zijn. Is de brug naar Zagora open, vragen we dan. De agent pleegt een telefoontje en zegt dat er geen problemen zijn op de route naar Zagora. Dus terug naar Ouarzazate en daar de brug over. Dat lukt, de brug is open, weliswaar vol modder en rommel, maar het verkeer kan rijden.

De weg levert inderdaad geen problemen op. De weg loopt gedeeltelijk langs de rivier de Draa, die nog steeds woest stroomt.

Onderweg worden dadels te koop aangeboden. Als we even stoppen om naar de rivier te kijken komen de verkopers onmiddellijk naar de ons toe, maar we willen geen dadels kopen. Dan willen ze graag vergaarde euro’s inwisselen voor dirhams. Dat doen we. Euromunten kunnen de mensen niet inleveren bij een bank. Op veel plekken staan de mensen uit de buurt te kijken en foto’s te maken van de rivier. Het schijnt in zeven jaar niet zoveel geregend te hebben. We zagen de gevolgen van zoveel regen in korte tijd ook op het Nederlandse en Marokkaanse nieuws. De mensen wilden regen, en het was dringend nodig, maar dit was teveel. Er zijn huizen en bruggen weggeslagen en veel mensen verdronken.

Gelukkig is ons mobiele huisje waterdicht, geen lekken tot nog toe dit jaar, alleen een sterretje in de voorruit door opspattend water met daarin blijkbaar een steentje.

Een van de Engelsen verschijnt later op de middag ook in Zagora, een ander is in de file voor de brug ten noorden van Zagora gaan staan om te wachten tot die brug opengaat en de derde is vertrokken in oostelijke richting.

Na zoveel regendagen was het weer tijd voor de was, die hangt nu te drogen. De temperatuur is aangenaam en ook morgen voorspelt de weerman zon en een mooie temperatuur.