bubbles.reismee.nl

nog steeds regen

Gisteravond nog tijdens een droge periode door Ouarzazate gelopen, ook leuk voor Bubbles, die had de laatste 2 dagen ook niet veel kunnen lopen. In de nacht is het weer gaan regenen.

Geen harde regen maar toch. Vanmorgen besluiten we toch te vertrekken, de beheerder van de camping weet niet of de brug naar Zagora al open is, maar er is nog een andere brug, misschien is die open. We vertrekken richting brug. Bij de brug aangekomen is die nog gesloten, wij zijn niet de enige die moeten keren. Er wordt een nieuwe hoge brug gebouwd naast de reeds bestaande oude brug, maar de nieuwe brug is nog niet klaar. Er stroomt geen water over de oude brug, maar is toch afgesloten. We rijden een paar km naar het noorden en slaan het weggetje naar de andere brug in, maar al snel begrijpen we dat oversteken van de rivier daar ook niet mogelijk is; aan het begin van de weg staat het ontmoedigende bord “route barré” Er komen wel een paar auto’s van de overkant van de rivier, zo te zien door veel modder en een ommetje, maar de meeste personenauto’s keren, dus wij keren ook om. Dan maar proberen via een andere weg richting Tazenakht te rijden. Vandaaruit kunnen we zuidelijk richting Foum Zguid oase of westelijk richting kust rijden. Na 25 km staat een politiecontrole bij een kruising ( rechtdoor naar Marrakech, linksaf naar Tazenahkt), er is een groot tankstation. Het is er een chaos en we moeten stoppen. Waar we heen willen vraagt de agent in prima Engels. Naar Tazehahkt is ons antwoord. Niet mogelijk aldus de agent, 2 km verder is de brug afgesloten en die gaat op zijn vroegst over 4 uur weer open. Dan maar naar Marrakech zeggen wij, ook niet mogelijk zegt de agent, de pas in de bergen is dicht, gaat 2 weken duren volgens de agent. Op de parkeerplaats van het tankstation staan al 2 engelse campers. Wij keren en rijden terug richting Ouarzazate, bij de afslag naar Ait Benhaddou ligt een franse camping naast de rivier. Daar gaan we heen. Op die camping aangekomen staat er 1 andere camper, een erg grote engelse bus met aanhanger. De engelse bus vertrekt om 12.00 van de camping en is om 14.00 weer terug. Ook de 2 campers die we eerder bij het tankstation zagen staan zijn inmiddels op de camping aangekomen, zij hebben afgelopen nacht op een camping bij Ait Benhaddou (een Unesco monument) gelogeerd, maar daar zijn stromend water en elektriciteit uigevallen.

De engelsen weten te vertellen dat er op de weg naar Marrakech een aardverschuiving heeft plaatsgevonden, daarom is de pas afgesloten, zij vertellen ook dat de brug naar Tazenahkt nog twee dagen afgesloten blijft.

Heel de morgen regent het hard, net na twee-en wordt het lichter en zien we een beetje blauwe lucht.

De camping heeft door alle regen van de laatste dagen lekkende gebouwen en geen internetontvangst meer. Vanmiddag is een deel van de muur weggespoeld. Een lemen muur. Zonder fundering. De rivier naast de camping is een kolkende bruine watermassa, je kunt zien dat het water eerder ver buiten de oevers heeft gestaan. Op de brug ligt overal modder en rommel.

Op de brug zijn mannen druk bezig een buis die gedeeltelijk is weggespoeld te repareren. Ik mag niet in de burrt komen: verboden voor vrouwen zegt een man. Waarschijnlijk was deze brug gisteren ook dicht. Het heeft hier de laatste drie dagen verschrikkelijk veel geregend. Vanavond was er opeens weer internet en het regent.

Inmiddels weten we ook dat er minstens 15 doden zijn door de overstromingen ten gevolge van de vele regen van de laatste dagen.

Wout en Anja

Sukses met het vervolg van jullie reis, gelukkig heb je je eigen home.

Groeten uit Sidi Wassay,

Wout&Anja&eenlikvoorBubblesvanLotje.

Nellie

het wordt nog een hele klus om ergens naar toe te kunnen dus maar rustig aan doen zit niets anders op. sterkte en succes